Jézus messiási voltának mérlegelésére nincs nyitottság a zsidó közösségben. Egy rabbi azzal a feltételezéssel áll a kereszténység tanulmányozásához, hogy Jézus nem a Messiás, és az Újszövetséget, a Tórával ellentétben, nem Isten ihlette. Ilyen feltételezések mellett a kereszténység zsidó tanulmányozói ugyanarra az előre eldöntött következtetésre jutnak, miszerint Jézus nem a Messiás. A helyi zsidó közösségükért való felelősségük súlya alatt kevés rabbi fontolja meg ezt a témát nyíltan vagy netán egy szimpatizáló hozzáállással.
A nyitottság hiányának megvan az oka. A rabbinikus teológia különbözik a biblikus teológiától. A rabbinikus zsidó vallás nem a Biblia vallása. Ez a szétválás már a Jézus korát megelőzően elkezdődött a különböző csoportok között. Jesua idejében a zsidó vallás különböző szektákra bomlott, mindegyiknek megvoltak a saját tanaik és hitük. Miután i.sz. 70-ben lerombolták a Templomot, ami véget vetett a papságnak és az áldozati rendszernek, a zsidó közösségnek már csak kevés választási lehetősége maradt. Az egyik az volt, hogy elfogadják Jesua halálát engesztelő áldozatként. A másik fő opció a zsidó vallás újraértelmezése volt oly módon, hogy a közösség létezni tudjon a Templom nélkül, és a legyen mód bűnbocsánatra – áldozat nélkül. Ez utóbbi választás a farizeus szektának tulajdonítható, akiknek gondolkodásmódja végül uralkodóvá vált olyannyira, hogy ebből alakult ki a judaizmus fő áramlata, vagyis napjaink rabbinikus zsidó vallása.
Az Ige helyett a Talmud és a különböző hagyományok rabbinikus elemzései kerültek a zsidó élet és gondolkodás középpontjába. Ennek eredményeként, mivel ezekben a hagyományokban nem volt helye Jézusnak, előre eldöntött ténnyé vált, hogy ő nem a Messiás. Ez az álláspont egyre inkább kikristályosodott, részben válaszul a zsidók és az intézményesült kereszténység közt folyó vitára. Így a középkori időkben megerősödött a rabbinikus állásfoglalás Jézus és az Újszövetség tanítása ellen. Erre számos példát hozhatunk.
Először vegyük az Ézsaiás 52:13-53:12 rabbinikus értelmezését! A Targum Jonathan szerint, mely az Írásnak egy arámi parafrázisa, és nem sokkal Jézus kora után íródott, az első vers tolmácsolása így hangzik: ”Íme, szolgám a Messiás szerencsés lesz.” A szakasz értelmezése messianisztikus volt. De a mai rabbik Izrael nemzetére vonatkoztatják ezt a szakaszt. Ez a híres középkori francia rabbi, Rashi értelmezését tükrözi. Az ilyen újraértelmezések ellentétben állnak a Jézusban hívők állításaival, de a szakasz korai zsidó értelmezésével is.
Egy másik részben, Isten természetével kapcsolatban, már láttuk, hogyan helyettesítette Maimonidész az “Echad” kifejezést a “Yachid” kifejezéssel Isten jellemzésénél. Maimonidész olyan szót használt az összetett egység helyett (ami a S’ma-ban szerepel), amely oszthatatlan egységre utal. Maimonidész Tizenhárom Hittétele pedig a modern rabbinikus teológia alapja lett. A Jézusban való hit azonban nem csupán intellektuális meggyőződés kérdése. Ezzel együtt jár a sorsfordító döntés is: beismerni bűnösségünket – nemcsak egyes különálló cselekedetek miatt, hanem bűnös természetünk miatt -, majd megtérni és Jézusba mint bűneinkért való áldozatba helyezni hitünket. Ezt nehéz beismerni bárkinek, legyen az rabbi, zsidó vagy nem-zsidó. Mennyivel nehezebb egy olyan embernek megtenni ezt a lépést, aki felelős pozícióban van a zsidó közösségben!
De ennek ellenére is…voltak és vannak rabbik, akik hitre jutottak. Az egyikük a magyar Lichtenstein Izsák (ld. a képen), kerületi rabbi volt Tápiószelén a tizenkilencedik században. Úgyszintén Chil Slostowski, ortodox rabbi a lengyelországi Dubnowból. Az Új Világban Max Wertheimer, reform rabbi, aki Dayton, Ohioban szolgált a huszadik század elején. Ma is vannak rabbik, mint például Harold Vallins az ausztráliai Melbourne-ből, akik hiszik hogy Jézus a Messiás. Úgy tűnik, ők vállalták a Jézusban való hitük következményeit, mert meg voltak győződve arról, hogy igaz. És te vállalod?
,,Aki tehát vallást tesz Rólam az emberek előtt,arról majd én is vallást teszek az én mennyei Atyám előtt,aki pedig megtagad Engem az emberek előtt ,azt majd én is megtagadom a mennyei Atyám előtt,, Máté 10,32. Igen, én vállalom Jézus Krisztust az emberek előtt.
Ámen.